Pages

Friday 17 February 2012

tips memilih tudung yang sesuai dengan bentuk wajah



Bingung memilih tudung untuk dikenakan sehari-hari? Mana ya yang sesuai dengan anda, dan yang selesa digunakan? kami punya troubleshooting khusus untuk anda yang ingin tampil cantik dengan tudung.

Trik khususnya hanya satu, sesuaikan dengan bentuk wajah anda.

Wajah Bulat

Memang sebal mempunyai wajah bulat, kerana jika salah pilih tudung jadinya wajah anda akan kelihatan kembung dan gemuk. Untuk anda yang mempunyai wajah bulat, Siasati tudung dengan undercaps yang mudah ditemui di pasaran. Ekor kuda rambut anda jika panjang, kemudian gunakan undercaps, jangan dicepol atau dikonde kerana akan memberikan kesan kepala anda bulat. Ikat tudung, kemudian di bahagian pipi boleh ditarik sampai separuh bahagian pipi tertutup. Pastikan juga anda kerasa selesa dan tidak sesak ya. Berikutnya anda boleh memasukkan sisa tudung atau menghiasnya dengan kerongsang.

Wajah Lonjong atau Panjang

Untuk anda yang berwajah bujur atau panjang, Turkish style adalah yang paling pas dikenakan, kerana akan memberikan kesan penuh dan lebih padat bagi wajah yang panjang. Anda boleh menggelung rambut anda agar bentuk kepala anda lebih bagus dan seimbang dengan wajah. [Break]

Wajah Persegi

Untuk anda yang berwajah persegi sebaiknya gunakan tudung rounded shape yang akan membingkai wajah menjadi lebih lembut dan menghilangkan garis-garis tajamnya. Elakkan menggunakan warna-warna keras dan menonjol. Gunakan warna soft atau layer sehingga wajah kelihatan lebih full.

Wajah Oval

Bagi anda yang berwajah oval, anda tidak menggunakan pelbagai macam style tudung. Tinggal anda padukan saja mana yang sesuai dengan warna kulit dan baju anda. Sekejap anda akan menjadi lebih anggun dan manis.

TIPS UMUM:

Sebaiknya pilih tudung yang berbahan katun asli sehingga selesa dan tidak panas apabila dikenakan. Terlebih tudung bahan katun akan membantu kulit kepala dan rambut agar tetap bernafas lega. (infospesial)

No comments:

Post a Comment